1.11.12

Jo confesso


CABRÉ, Jaume, Edicions Proa, Barcelona, 2011, 1008 p., 26,90 €.


Una altra ressenya sobre aquesta novel·la, sí. Molts han parlat abans de Jo confesso. Una gran part des de l’elogi. Alguns, en canvi, l’han criticada amb duresa. Discrepant de molts blocs que respecte, jo diria que és un gran artefacte narratiu, però no un clàssic, com s’ha dit.  

Tothom deu saber ja que el llibre és una carta-confessió de l’Adrià Ardèvol, un xiquet superdotat, dirigida a la Sara, la seua companya, en què li explica la seua vida des de la infància sense afecte familiar fins a la vellesa tenebrosa. Adrià té facilitat especial per a aprendre llengües i per a escriure. Durant la joventut i maduresa tindrà unes poques relacions amoroses i un amic especial, Bernat Plensa, que toca magníficament el violí però que s’entesta a publicar llibres de relats sense ànima. És el revés d’Adrià, que escriu llibres importants i, tanmateix, li agradaria tocar molt millor el valuosíssim violí que posseeix per herència paterna. Dues personalitats doncs, insatisfetes i complementàries.

Aquestes memòries d’Ardèvol esta contades desestructuradament, com recorda el cervell humà, tot i que es tracta d’un caos que va adquirint forma amb el pas de les pàgines. L’acoblament de totes les històries que recorren la novel·la és perfecte. A poc a poc, l’autor va desvelant més dades de les vicissituds personals dels protagonistes i també dels tres casos de maldat històrica irracional que estudia el text. Hi apareix el mal lligat a la intolerància religiosa (la barbàrie de la inquisició catòlica i de certes lleis islàmiques) o les atrocitats experimentals dels camps nazis d’extermini.

A més del mal, són també temes importants en la narració: l’amistat, l’ètica, l’amor als llibres i als objectes d’art, la lleialtat, les petites traïcions quotidianes o la comunicació en la parella, en la família i entre els amics. (p. 962) «Quantes coses que ens amagaves, Adrià. Fins avui no l’he coneguda de debò. Quantes coses que ens amaguem els amics, va pensar en Bernat.» Tanmateix el tractament d’aquests temes es queda de vegades en un nivell poc profund.

Cal assenyalar que Cabré domina absolutament la tècnica narrativa. Així, per exemple, sovint relata els fets en tercera persona i, en el mateix paràgraf, canvia sense transició a la primera amb naturalitat. «Mentre en Bernat s’ho anava rumiant, l’Adrià sentia que el silenci de la Sara, mentre es posava el pijama i es rentava les dents, era massa espès. Em sembla que només una altra vegada t’havia vist tan empipada. Per això em vaig refugiar en Horaci. Estirat al llit llegia Solvitur acris...» En ocasions relata els mateixos fets diverses vegades, però afegint en cada versió nous detalls determinants que fan progressar-ne la comprensió.

L’autor es reserva les últimes 200 pàgines per unir tots els caps amb saviesa i per fer-nos conèixer dades que completen i capgiren totalment la nostra visió de la trama. La novel·la és extensa però no decau perquè l’ús destre del diàleg i d’un llenguatge sempre transparent ho impedeix.

Parlem, doncs, d’un text de construcció excel·lent. Tanmateix sentim que manca complexitat en els personatges. La part més redona de la vida de l’Adrià és la infància: arrossega el lector. Per contra, la maduresa i la vellesa no tenen la mateixa força, la mateixa veritat. Pel que fa a la Sara, qui és realment? per què no sabem a penes res d’un personatge tan central? com és la seua ànima? aquest ocultament és deliberat? De vegades el llibre fa aquesta impressió: una molt bona obra d’estructura enlluernadora i narrativa amena que no sempre acaba d’apassionar.

Per acabar, reproduïsc una frase suggerent (p. 30): «El pater Faluba ens ha dit que els homes no habitem un país; habitem una llengua.»

Ressenyes interessants a favor i en contra:

4 comentaris:

  1. Jo crec que Cabré expressament decideix no entrar en el personatge de la Sara, perquè així li atorga un toc misteriós i intrigant i deixa al lector que se la imagini lliurement i sense restriccions. Coincideixo en el que dius sobre la tècnica narrativa de Cabré. Si és un clàssic o no, el temps ho dirà...

    ResponElimina
  2. És possible que siga com dius, que es tracte d'una decisió deliberada de Cabré per fer-la més misteriosa: només ell ho sap. Tècnicament em sembla una novel·la fantàstica, però alguns personatges no m'han acabat de convèncer, entre ells l'Adrià. Jaume Cabré m'agrada molt i tal vegada esperava massa d'aquest text.

    ResponElimina
  3. L'he començat i encara no l'he acabat. Tinc la lectura aturada a mig llibre. M'agrada a trossets, sense captivar-me plenament. El que queda clar és que no és un llibre ni fàcil d'escriure i en certs aspectes, ni fàcil de llegir.

    Bona ressenya, quan acabi la lectura ja em tornaré a passar.

    ResponElimina
  4. Jo també vaig fer una parada en el llibre després de l'estiu per qüestió de temps.

    Com tu dius, la novel·la ara t'atrau, ara no t'atrau: té moments molt intensos i molt durs, com el cas de la xica musulmana (no vull desvelar-te res) o els experiments amb xiquets en els camps d'extermini alemanys, al costat de pàgines poc significatives de la vida de l'Adrià.

    Ja ens diràs què t'ha semblat finalment.

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...