VILAPLANA, Silvestre, Edicions Bromera,
Alzira, 2011, 191 p., 19,95 €.
El quadern de les vides perdudes és una obra dura de vegades; des de la primera
pàgina ho és. El protagonista, que narra els fets en primera persona, és un
vell apassionat pels llibres: va ser bibliotecari i té sa casa ocupada per
volums il·lustres de la literatura universal, textos que adora; la literatura
juntament amb la culpa són dos grans temes en el relat. Pateix Alzheimer en un
grau avançat; va perdent memòria cada dia a gran velocitat. A voltes oblida el
que ha fet durant tota una vesprada o una nit. L'home diu que és l’hoste qui actua per ell en aquests
períodes i qui es comporta d’una manera poc raonable. Diguem-ne que és la seua
part salvatge, el seu Mr. Hyde.
De fet, és
curiós que en la novel·la el vell cite un gran nombre de fragments d’obres
famoses de la literatura, però mai no esmente Stevenson. Supose que era massa
obvi fer-ho.
L’ancià viu a
soles, a punt de ser desnonat, en un edifici molt deteriorat on ja no queden
veïns. No té família ni amics. Darrere d’ell hi ha moltes pèrdues i «la
fragància de la culpa» (p. 157). Viu desendreçadament. De vegades passen molts
dies sense que es llave. Necessita afecte desesperadament i, per això,
l’amistat d’Anna li farà recuperar les ganes de tenir cura del seu aspecte, de
viure.
Com que la
pensió de jubilació que cobra és molt minsa, es veu obligat a vendre’s els
llibres a poc a poc. Abans d’abandonar-los, apunta en un quadern el fragment
més colpidor de l’obra per a ell. Algunes de les famoses obres esmentades són: Al far, Escorxador 5, Le père Goriot,
Ulisses, Els germans Karamàzov, Les
il·lusions perdudes, L’aleph (p.
124), La nàusea, L’estranger i moltes més; totes amb paràgrafs vinculats als fets de
la trama. La de Proust (p. 186) és especialment definitòria del personatge: «La
vertadera vida, la vida finalment descoberta i
dilucidada, l’única vida, per tant, realment viscuda és la literatura».
Mentrestant, hi
ha la resta de la trama: algú està raptant i assassinant xiquetes a la ciutat. La
policia desplega els seus homes a la zona de les desaparicions. Sovint, el vell
semblarà el gran sospitós per als agents i per al lector.
El llibre
combina les dues històries amb destresa: en tercera persona la de l’assassí, i
en primera, la del protagonista, com déiem adés. L’hoste és cada vegada més
poderós, cada vegada envaeix més hores el cos de l’home. L’atmosfera també es
va fent angoixant: la llar i tot l’edifici esdevenen a poc a poc espais sinistres.
Alguns detalls de la història ens fan pensar en les pàgines i en el clima d’El perfum.
La intriga es
manté oberta fins a l’última línia del llibre, fins al darrer punt. És en
aquest moment final quan algunes cites anteriors prenen significats nous que
ens ajudaran a comprendre.
L’obra podria
ser molt dura de pair per la temàtica, però Vilaplana no es delecta en els
detalls mòrbids. El text és, per damunt de tot, un autoretrat psicològic profund
i convincent. Una novel·la inquietant des de la pàgina 5 a la 191. Una lectura recomanable.
Ostres, pinta molt bé. El tema de la pèrdua de memòria, de no recordar, em fa molta por i respecte, no per haver-lo viscut ni a prop ni de lluny però és una cosa que m’amoïna molt. Tal com expliques el llibre resulta molt interessant i intrigant, l’apunto.
ResponEliminaJa he localitzat el llibre, ara està en préstec i m’hauré d’esperar. També he vist més llibres de l’autor.
Gràcies Toni!
La pèrdua de memòria va associada en el llibre amb la responsabilitat dels actes i amb la culpa. També és un llibre amb molta soledat: dóna una visió de la vellesa de vegades molt dura però molt natural. Espere que t'agrade.
ResponEliminaS'agraeix la dedicació a comentar llibres triats perquè puguin satisfer el lector. Tot un mèrit i, alhora, un plaer.
ResponEliminaGràcies per la teva aparició entre els meus amics del blog.
Gràcies per la intervenció. Vaig llegir l'entrevista que et feien en el bloc de quadern de mots, m'interessaren les respostes i vaig acabar en el teu bloc.
ResponElimina