LARSSON, Asa. Columna Edicions, Barcelona, 2010.
Títol
original: Det blod som spillts,
2004. Traducció: Núria Vives Colom.
Assa Larsson fa part de la novel·la negra nòrdica juntament amb Camilla
Låckberg, Arnaldur Indridason, Mari
Jungstedt o Henning Mankell. Ens presenta un món molt llunyà del paradís suec
oficial; un món rural intransigent, masclista i profundament conservador.
Kiruna és una petita ciutat sueca on és difícil integrar-se per als nouvinguts
o fer-hi petits canvis, però podria ser una localitat rural de qualsevol part.
L’estructura del relat no s’allunya molt del paradigma de Stieg Larsson:
novel·la negra amb denúncia social, certa violència i alguns grams de sexe,
però molt menys que en Stieg.
Rebecka Martinsson, una advocada d’un bufet important, torna a
l’estiu a la ciutat on va nàixer, Kiruna. Encara està recuperant-se de
l’experiència en un cas recent d’assassinat, quan s’assabenta que ha aparegut
assassinada la rectora de l’església de Jukkajårvi, una dona d’idees progressistes. La inspectora
Anna-Maria Mella serà l’encarregada d’investigar els fets. Ella i Rebecka
aniran desvelant fragments d’una veritat complexa.
No sé per què, m’agraden les històries de
suspens situades a pobles menuts, d’ambient asfixiant. Pense en Dia de caça, de Gerard Guix, una
novel·la inquietant, o Tor.Tretze cases i
tres morts, o, fins i tot La casa
cantonera, un text que cal no perdre’s. Kiruna no és un poble, però té unes
dimensions reduïdes, i l’ambient és tan angoixant com en aquests casos.
Tot i que el relat comença al bell mig de
l’acció, frena de colp i volta i, durant les primeres cent pàgines, ens presenta
amb cura l’escenari i els nombrosos personatges. És fàcil preguntar-se «Què
faig jo ací?»; tanmateix, unes quantes pàgines més avant, comencem a conèixer
tan fondament els veïns de Kiruna i les seues vides que la nostra comprensió
del cas és molt distinta.
Com deia, hi ha molts actors amb una
personalitat definida en la trama. A poc a poc, descobrim que Kiruna és una
xarxa de relacions molt rígides. Pas a pas anem desentranyant aquesta malla
secreta, aquest xoc de forces entre la maçoneria masculina, representada per la
societat de caçadors i comandada per Larss-Gunnar i el rector conservador,
l’Stefan Wikström; i, d’altra banda, el contrapoder femení, el petit grup de
rebel·lió de la Magdalena, una associació de dones que lligen juntes l’Evangeli, que s’ajuden mútuament tant
com poden i que es reuneixen per dinar o sopar, de tant en tant, per tractar de
fugir de les seues vides grises. L’associació assumeix, doncs, una tasca de
suport psicològic i social.
Potser el però és que Rebecka Martinsson
arrossega durant tota la novel·la un trauma emocional que no coneixem bé i que
ens remet amb insistència a Aurora Boreal,
el primer volum de la sèrie. Coses del màrqueting i del consum, supose. De tota
manera, aquest factor no entrebanca gens la progressió del text.
Comptat i debatut, podem dir que es tracta d’una
novel·la entretinguda i amb una anàlisi social interessant. Tan entretinguda
que, les últimes 150 pàgines arrosseguen cegament el lector cap al punt final sense treva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada